Searching...
Monday, June 24, 2013
5:51 AM 0

(5 GAMBAR ) Wabak Ebola MULA merosakkan Kawasan Sierra Leone ( Africa Barat )

24 JUNE 2014


Sierra Leone pada hari Sabtu mempertahankan tindak balas kepada wabak Ebola yang merosakkan Afrika Barat, berkata ia kecewa terhadap tuduhan yang menjejaskan kerajaan tidak melakukan secukupnya.

Ini penyakit berbahaya, yang menyebabkan pendarahan, demam tinggi dan kegagalan organ, telah dikaitkan dengan lebih daripada 330 kematian di Guinea, Liberia dan Sierra Leone, menurut (WHO) World Health Organisation . Wabak ini telah membunuh lebih ramai orang daripada yang lain pada rekod, mengikut Doktor Tanpa Sempadan.

GAMBAR MENUNJUK BERTAPA BAHAYA VIRUS EBOLA...

Wabak tersebut tidak "benar-benar di luar kawalan" dan kerajaan-kerajaan yang terlibat dan organisasi antarabangsa tidak melakukan secukupnya untuk memerangi ia, seorang pegawai kanan dengan Doktor Tanpa Sempadan, Jumaat. Pakar-pakar kesihatan yang lebih diperlukan sebagai lebih pendidikan mengenai bagaimana untuk menghentikan penyebaran penyakit ini, kata Bart Janssens, pengarah kumpulan perubatan operasi di Brussels.

Tetapi Timbalan Menteri Sierra Leone Maklumat dan Komunikasi Theo Nicol berkata bahawa kritikan tidak adil, mengatakan bahawa negaranya telah bekerja keras untuk mendidik orang ramai tentang bagaimana untuk menghentikan penyebaran penyakit ini dan telah mengisytiharkan Area kecemasan di kawasan di mana orang telah meninggal dunia .

ebola_istock.jpg

"Jadi, jika (Doktor Tanpa Sempadan) kini mengatakan bahawa penyakit ini adalah di luar kawalan, maka kita semua berkongsi menyalahkan untuk ia menjadi tidak terkawal," katanya. "Kita semua harus berkongsi menyalahkan dan kemudian berkongsi kredit apabila kita akhirnya memerangi penyakit ini, yang akan tidak lama lagi."

Wabak semasa, yang bermula pada Guinea sama ada akhir tahun lalu atau awal tahun ini, telah muncul untuk memperlahankan sebelum meminjam kadar sekali lagi pada minggu kebelakangan ini, merebak ke ibu negara Liberia jiran buat kali pertama. Pakar-pakar telah berkata penyakit itu amat sukar dibendung kerana ia telah merebak ke pelbagai lokasi, termasuk kawasan-kawasan bandar yang padat penduduk. Ebola biasanya menyerang di timur atau Afrika Tengah.




Ebola merebak melalui sentuhan langsung dengan orang yang dijangkiti dan tidak mempunyai penawar atau vaksin. Mengandungi wabak, oleh itu, memberi tumpuan kepada penjagaan sokongan untuk pesakit dan mengasingkan mereka untuk menghadkan penyebaran virus.

Tertinggi angka kematian tahun lepas adalah yang pertama direkodkan wabak Ebola di Congo pada tahun 1976, apabila 280 kematian dilaporkan, menurut WHO. Kerana Ebola sering menyentuh kawasan pedalaman dan kes pertama kadang-kadang tidak diiktiraf, ia berkemungkinan bahawa beberapa kematian adalah terhitung semasa wabak.









SUMBER



0 comments:

Post a Comment