Searching...
Wednesday, May 29, 2013
6:10 PM 0

' Bapa Hoki Malaysia' Sultan Azlan Shah meninggal dunia !!!!



KUALA LUMPUR, Pada  28 May 2014 

Peninggal Sultan Azlan Muhibbuddin Shah, (Sultan Negeri Perak) Umur 86

Pada waktu 1:30pm petang semalam

Peninggal berlaku di National Heart Institute 


Menteri Besar Datuk Seri Zambry Abdul Kadir yang diumumkan dalam siaran langsung di televisyen nasional semalam.

Zambry mengumumkan cuti umum bagi Perak esok untuk membolehkan pelawat untuk memberi penghormatan terakhir kepada raja , yang akan berbaring di negeri di istana di Kuala Kangsar sebelum dikebumikan di Makam Diraja di Kuala Kangsar.




Beliau juga mengarahkan bendera negara yang akan diturunkan kepada separuh tiang untuk 100 hari akan datang manakala bendera kebangsaan adalah untuk menjadi separuh tiang selama tujuh hari.

" Untuk satu minggu, semua hiburan dan perayaan dibatalkan, " kata Zambry , sebagai tanda hormat atas kematian sultan .



Saksikan Video di atas...


Sultan Azlan Shah dikenali sebagai ' Bapa Hoki Malaysia ' atas sumbangan amat besar kepada sukan itu selama lebih 41 tahun - kedua-dua sebagai pemain dan pentadbir.

Sultan Azlan Shah adalah seorang kekasih yang setia sukan terutamanya hoki, dan cinta ini untuk permainan diilhamkan beliau untuk memulakan Piala Sultan Azlan Shah hoki kejohanan pada tahun 1983. 

Sultan Azlan Shah Piala bermula sebagai acara dua tahun sekali tetapi menjadi acara tahunan sejak 1998 dan dihoskan di ibu Perak, Ipoh. Sultan Azlan Shah, yang mula bermain hoki di hari sekolah, bermain untuk Perak semasa zaman kegemilangannya dahulu beliau sebelum dipilih sebagai Persekutuan Hoki Malaysia (kini Malaysia Hockey Confederation ) Naib Presiden pada tahun 1973 

Di bawah bimbingannya, Malaysia menjadi tuan rumah dua hoki Piala Dunia . - - 1975 dan 2002 edisi . Pada tahun 1997, Sultan Azlan Shah telah dipilih sebagai Presiden Persekutuan Hoki Asia dan beliau memegang jawatan itu sehingga beliau meninggal dunia hari ini. Sultan Azlan Shah juga menjadi Naib Presiden Persekutuan Hoki Antarabangsa ( FIH ) pada tahun 1992 dan tinggal di selama dua penggal.







0 comments:

Post a Comment